הגנים של גולן
רקע

רקע

  • חברת מ.נ. שהם בע"מ הוקמה בשנת 1995 על ידי נתי גולן ז"ל . המעונות הראשונים נפתחו בשוהם, במודיעין ובהמשך גם בחברת אמדוקס בצומת רעננה.
  • לאחר פטירתו של נתי גולן ז"ל , נכנס בנו ,ניר גולן, לתפקיד מנכ"ל החברה, הקים את רשת "גני גולן" במטרה להיות גוף מוביל ומשפיע בחינוך הגיל הרך בישראל, והחל לפתח את הגישה הפרוגרסיבית התפתחותית . ניר משמש עד היום כמנכ"ל החברה ומוביל האידיאולוגיה החינוכית שלה.
  • הפנייה לתחום החינוך נולדה בעקבות סיפור אישי מרגש והתנסות יוצאת דופן אשר הביאה את המשפחה להבין  שהייעוד והשליחות שלה בחיים הוא לפתח ולהוביל גישה חדשה בחינוך הגיל הרך, אשר מאפשרת את קבלת השונה  ומחזקת את היכולות האישיות של כל ילד.
  • גני הרשת תוכננו כגנים מובילים הפועלים בגישה הפרוגרסיבית התפתחותית התורמת  להתפתחות ומימוש הפוטנציאל האישי, הקיים בכל ילד, וזאת על בסיס הנאה, התנסות, אינטראקציה ופיתוח ביטחון עצמי.
  • במסגרת רשת "גני גולן" פועלים כיום ארבעה מרכזים: מודיעין, סמינר הקיבוצים בת"א,  כרמי יוסף ו- רמת גן-גבעתיים כשבכל מרכז קיימים מספר גנים. בכוונת הרשת לפתוח בעתיד גנים נוספים באזורים שונים בארץ. בנוסף קיים צהרון ייחודי בישוב כרמי יוסף לילדי כיתות א עד ג.
  • ברשת "גני גולן" יש כ- 65 עובדים קבועים ובנוסף סטודנטים הנמצאים בעבודה מעשית וסטאג' במסגרת לימודיהם.
  • החברה בעלת סמל ארגון וסמלי מעון. לחברה הסכם הפעלה מול משרד התמ"ת ומול הרשויות המקומיות בהן היא פועלת .

קישורים

אישור משרד התמ"ת

המלצה מעיריית מודיעין

המלצה ממועצה מקומית שוהם

המלצה ממכללת סמינר הקיבוצים

המלצה על מעון תאנה ממכללת סמינר הקיבוצים

מכתב המלצה מועד ההורים בגני גולן סמינר הקיבוצים

 

אני מאמין חינוכי של רשת גני גולן

  • אופיו של הילד ואישיותו מתעצבים בעיקר בשנות חייו הראשונות. כל ילד הוא אינדיבידואל - אופיו, מזגו, קצב התפתחותו, תכונותיו והתנהגותו  ייחודיים לו ושונים מילד לילד. בהתאם לכך, לכל ילד וילד צריך להתייחס באופן פרטני. אנו מאמינים כי הילד קולט בכל עת מסביבתו החיצונית ונתון להשפעת הסביבה והסובבים אותו. חשוב שכבר משנתו הראשונה ישהה הילד במסגרת המהווה עבורו הרבה יותר מ"בייבי-סיטר", מסגרת חמה ומקצועית התורמת להתפתחות התקינה שלו בכל ההיבטים.
    הפעילות בגן מתוכננת לפי הצרכים ההתפתחותיים של קבוצת הגיל אך מאפשרת ומעודדת שונות  של הפרט כחלק מהקבוצה והקהילה. הדגש הוא על "בנייה נכונה" ולא על הצורך ב"תיקון"  בהמשך הדרך.
  • צוות איכותי ומקצועי, סביבה מתאימה ותוכנית פרטנית יוצרים גירויים נכונים וחיוניים להתפתחות הילד בתחום המוטורי ,  הרגשי, החברתי והקוגניטיבי ולמיצוי הפוטנציאל האישי הקיים בכל ילד וילד. דבר זה משפיע על הביטחון העצמי  ושמחת החיים שלו ברמה היומיומית.
  • הגישה הפרוגרסיבית-התפתחותית , לפיה פועלים ברשת "גני גולן", היא גישה הוליסטית-אקלקטית המבוססת בין השאר על תיאוריית "האינטליגנציות המרובות" של פרופ' הווארד גארדנר, על גישת ההתאמה ההתפתחותית (DAP) ותיאוריות התפתחותיות  וכן על עקרונות מהחינוך הפרוגרסיבי של ג'ון דיואי וגדעון לוין.
  • אנו ב"גני גולן" מאמינים כי הילד בגיל הרך לומד בצורה האופטימאלית מפעילות התנסותית, רב-חושית, חווייתית תוך כדי משחק, הנאה ואינטראקציה חיובית עם המבוגר המשמעותי.
  • בגישה הפרוגרסיבית-התפתחותית אנו מחנכים לסקרנות, פעילות חקר, שאילת שאלות, עצמאות והגשמה עצמית. המטרה הראשונה מבחינתנו, בעבודה עם הגיל הרך, היא בניית בסיס רגשי-חברתי חזק -פיתוח הביטחון העצמי ותחושת המסוגלות של הילד. אנו מאמינים כי על בסיס זה תתרחש למידה איכותית ומשמעותית בכל התחומים ולאורך זמן.
  • הערכים המנחים אותנו הם: כבוד הילד, אמונה בילד וביכולותיו ואוטונומיה. מערכים אלו נגזרים עקרונות העבודה בשטח.
  • גישות חינוך ותיקות, אשר נכתבו לפני עשרות שנים עבור הגיל הרך, צריכות לעבור עדכון ורענון קבוע והתאמה לצורת החיים המודרנית והעכשווית:  ההורות המודרנית , תעסוקת ההורים ,הרגלי הפנאי , הגירויים אותם חווים הילדים  וקצב החיים שונים בצורה משמעותית מאלו שהיו אופייניים לזמן ילדותינו. לכן אין לקחת את התורות מלפני עשרות שנים כ"תורה מסיני" וחובה לבצע התאמה שיטתית ומתמשכת לכל ילד וילד .

לסרטון קצר המתאר את אחד מעקרונות הגישה הפרוגרסיבית התפתחותית- לחצו כאן

 

הייחוד

גני הרשת ייחודיים בכך שהם שייכים למערכת גדולה, מנוסה, מקצועית ויציבה מצד אחד ומצד שני, יש בהם דגש רב על עבודה בקבוצות קטנות ואיכותיות באופן המאפשר לכל ילד לבטא את עצמו ולמצות את יכולותיו בצורה אופטימלית.

השילוב בין חמשת עמודי התווך יחד עם ה"אני מאמין" החינוכי ועקרונות  העבודה, שילוב ייחודי זה מייצר את הערך המוסף ואת ההבדל בין גני גולן לבין גנים רבים אחרים          

                           

חמשת עמודי התווך

  1. הצוות – זהו עמוד התווך המשמעותי ביותר עבורנו ! צוות עובדים גדול ומקצועי אשר עובר מיון קפדני לפני הצטרפותו לחברה. אנו מקפידים על בחירת צוות אשר בראש ובראשונה יודע להעניק הרבה חום ואהבה לילדים , אך לצד זה בעל יכולות מקצועיות רלוונטיות. הצוות מקבל הדרכה שוטפת לאורך כל השנה ממנהלת הגן וממדריכה פדגוגית מוסמכת. הוא מתוגמל מעבר למקובל בענף ועובר תהליכי התמקצעות אישיים כולל יציאה לקורסים והשתלמויות.
  2. הגישה – הגישה ה"פרוגרסיבית-התפתחותית", אשר פותחה על ידי ניר גולן (M.A. בחינוך) , הינה גישת חינוך הוליסטית, אקלקטית מודרנית ומתקדמת המבוססת על מחקרים ותיאוריות שהוכיחו את עצמם בשטח. הגישה מעמידה את הילד וצרכיו ההתפתחותיים במרכז ורואה במימוש הפוטנציאל ההתפתחותי של כל ילד וילד כמטרה חינוכית. באמצעות גישה זו אנו שואפים לגדל ילדים ערכיים, חושבים, יוזמים , סקרנים, פעילים , אוטונומיים ויצירתיים . לכל ילד נבנית תוכנית אישית בשיתוף ההורים אשר שמה אותו במרכז ובאה לקדם אותו על פי מאפייניו האישיים. ע"פ הגישה הפרוגרסיבית התפתחותית העבודה בגן מבוססת על שלושה רבדים: א. צרכים פיזיולוגיים ובסיסיים. ב. צרכים התפתחותיים מותאמי  גיל.  ג. תוכנית העשרה אישית. בהתאם לגישה חשוב בגיל הרך לפתח תכונות בעדיפות על תוכן. כמובן שהילדים מקבלים במהלך השנה תכנים רבים אך הדגש הוא על התכונות שאנו רוצים לפתח בילדים ע"פ ה"אני מאמין" המקצועי שלנו.
    חשוב לציין שכל התהליך נעשה בדגש על לימוד חווייתי ותחושתי , הנאה ומשחק. כלומר לא "מדברים על...", אלא "עושים את...".
  3. ההורים- ב"גני גולן" אנו מאמינים כי כדי לקדם בצורה הטובה ביותר כל ילד וילד יש צורך בקשר איכותי בין כל הגורמים- ילד-הורים-צוות. בהתאם לכך, אנו מקפידים על דיווח ועדכון שוטף, איכותי ואמין, על כל הנעשה הגן , שיחות עדכון תקופתיות ופעילות הורים- ילדים סביב פעילות הגן ומעבר לה. בנוסף, אנו רואים את הגן בראייה הוליסטית . הגן מהווה מרכז חברתי, חינוכי ולימודי עבור ההורים המעוניינים בכך . באופן קבוע מתקיימות סדנאות , הרצאות והשתלמויות בנושאים שונים .
  4. פיקוח והדרכה – אנו ב"גני גולן" מאמינים כי פיקוח והדרכה הינם כלים מרכזיים ומשמעותיים לעבודה בסטנדרטים גבוהים. זאת לצד מרחב פעולה ואוטונומיה הקיימים לצוות החינוכי ומבוססים על ה"אני מאמין מקצועי", הערכים ועקרונות העבודה המגובשים.
    תחומי הפיקוח המרכזיים הם:
    •  פיקוח כללי - בראש "גני גולן" עומד מנהל, איש חינוך מקצועי ומנוסה המתווה את האידיאולוגיה וה"אני מאמין" של הרשת ודואג לתפקודה המקצועי.
    •  פיקוח והדרכה פדגוגית- "גני גולן" עובדים עם יועצת פדגוגית-חינוכית ,מומחית לגיל הרך המשמשת כגורם מקצועי המפקח ומדריך את הצוותים.
    •  פיקוח בטיחותי תברואתי- הציוד כולו עומד בכל התקנים המחמירים . "גני גולן" עוברים ביקורות בטיחות תקופתיות .
    •  פיקוח תזונתי - תפריט המזון בריא, עשיר ,מוקפד ונקבע על ידי דיאטנית קלינית (B.Sc) מומחית בתזונת ילדים .
  5. המבנה- תשתית - הגנים פועלים במבנים ייעודיים אשר הוקמו והותאמו במטרה לשמש כגן ילדים . המבנים עונים על כל הדרישות מבחינה בטיחותית. מרחב הפעילות מאפשר חלוקה ועבודה גם בקבוצות קטנות. הסביבה הפיזית של הגן מבטאת השקפת עולם ומשפיעה על האווירה ועל ההתנהגות של הילדים.

לסרטון על רשת גני גולן לחצו כאן

עקרונות העבודה

 

 

הפרמידה של הגישה הפרוגרסיבית התפתחותית

 

 

צוות מוביל "גני גולן"

ניר גולן- מנכ"ל- בן 44, נשוי+3, תושב מודיעין.

תואר שני - M.A. בחינוך באוניברסיטת ת"א. התמחות בחינוך פרוגרסיבי . 

תואר ראשון - B.A. במנהל ציבורי מאוניברסיטת חיפה ,

מוסמך מסלול ייעוץ ופיתוח פנים ארגוני- אוניברסיטת ת"א- מסלול להב. 

מוסמך מסלול ניהול עסקי בכיר- אוניברסיטת ת"א- מסלול להב. ביה"ס למנהל עסקים.

בעל ניסיון שטח רב בתחומי הניהול והחינוך.

רב-סרן במיל. שירות פיקודי קרבי .

 

שרון אהרוני- מנהלת ויועצת פדגוגית. בת 44 . נשואה+2, תושבת  מודיעין.

עובדת ברשת גני גולן משנת 1996.

לומדת התפתחות הילד - תואר שני - M.A. באוניברסיטת בר-אילן.

מוסמכת בתחום "ניהול הדרכה וייעוץ פדגוגי לגיל הרך" במכללת סמינר הקיבוצים.

בעלת תואר ראשון  B.E.D. בחינוך ותעודת הוראה במכללת סמינר הקיבוצים.

 

טל מימון- מנהלת גני גולן כרמי יוסף ויועצת חינוכית התפתחותית מוסמכת. בת 32. נשואה+2 תושבת ראשל"צ

תואר שני - M.A   אוניברסיטת תל אביב – ייעוץ חינוכי התמחות בגיל הרך.

תואר ראשון - B.A פסיכולוגיה וסוציולוגיה במכללה האקדמית ת"א-יפו.

ניסיון בניהול וחינוך. 

 

מאיה נרקיס-דגן - מנהלת בגני גולן  ויועצת פדגוגית. בת 30. נשואה+2 . תושבת רחובות.

תואר שני - M.A. מהאוניברסיטה העברית בירושלים בתוכנית שוורץ במגמת הדרכה וייעוץ בגיל הרך.

תואר ראשון - B.A. בחוג למדעי ההתנהגות במכללה האקדמית תל אביב-יפו.

ניסיון בניהול וחינוך.

 

גלית שחם- מנהלת מעון תאנה במודיעין. מאבחנת דידקטית ומומחית בלקויות למידה, בת 33, נשואה+2, תושבת מודיעין.

תואר שני  M.A. בהתמחות בלקויות למידה מהאוניברסיטה העברית בירושלים,

תואר ראשון B.A. במדעי ההתנהגות מאוניברסיטת ב"ש.

ניסיון בניהול וחינוך

 

יונתן קוויתי - מנהל גני גולן סמינר הקיבוצים. בן 35, נשוי+ 2, תושב רעננה.

בעל תואר ראשון B.A. בפסיכולוגיה מאוניברסיטת חיפה ותעודת הוראה לגיל הרך ממכללת סמינר הקיבוצים.

גנן מוסמך בעל ניסיון בהובלת קבוצות גן.

 

תרומה לקהילה

ברשת גני גולן אנו מאמינים כי כל הילדים, באשר הם , נולדו שווים וזכאים לציוד בסיסי אשר ישמח אותם ויסייע להתפתחותם. לצערנו ישנם ילדים רבים שיד הוריהם לא משגת לרכוש עבורם את מה שיש לילדינו.
ברשת גני גולן אנו נרתמים למאמץ לשמח ילדים אלו. באופן קבוע ושיטתי אנו משקיעים משאבים לצורך תרומה לקהילה המקומית בה אנו נמצאים: איסוף ציוד ותרומתו לנזקקים, סדנאות בחינם ועוד ועוד. ברצוננו להודות להורים ולחברים שבלעדיהם מפעל זה לא היה מצליח.